Wednesday 28 November 2012

Contohi Proton


Sebelum tahun 80-an, industri automotif bukanlah satu industri yang terkenal kerana kebanyakan kenderaan diimport dari luar negara dan tidak banyak kenderaan yang diimport mampu dimiliki oleh orang kebanyakan. Pada tahun 1981, mantan perdana menteri kita telah mengadakan lawatan ke jepun untuk meninjau kemajuan industri automotif negara tersebut yang diterajui oleh Mitsubishi Corpration.  7 Mei 1983, sejarah automotif negara talah berada di lembaran baru dengan tertubuhnya Perusahaan Otomobil Nasional, atau PROTON, dengan kerjasama syarikat Mitsubishi dari Jepun. Aspirasi dan impian negara untuk mempunyai syarikat kenderaan mampu milik buatan tempatan telah menjadi kenyataan. Pada tahun 2005, PROTON mengumumkan keuntungan sebanyak RM 4 Billion dan telah melahirkan banyak tenga mahir dalam bidang automotif.

Negara Malaysia merupakan negara yang berbilang kaum dan mengamalkan sistem demokrasi berpelembagaan. Dengan erti kata yang lain, dalam negara Malaysia, terdapat lebih daripada 1 kaum, yang berbeza warna kulit, berbeza agama, dan pastinya, berbeza adat budaya. Ramai yang membuat spekulasi bahawa kerjasama antara kaum merupakan satu impian yang mustahil dan tidak masuk akal. Tetapi kita perlu ambil iktibar daripada syarikat PROTON. PROTON bermula hanya dengan aspirasi, impian dan cita-cita, yang boleh dikatakan mustahil pada ketika itu kerana tahap ekonomi Malaysia pada ketika itu hanyalah pada tahap sederhana, dan tiada tenaga mahir tempatan dalam bidang automotif.

Tetapi dengan kerjasama negara Jepun melalui syarikat Mitsubishi, impian itu menjadi kenyataan. Sedangkan negara Jepun merupakan negara yang telah menjajah kita pada tahun 40-an. Dengan persefahaman dan keinginan yang sama untuk melakar sejarah, perbezaan budaya dan pertelingkahan yang telah berlaku diketepikan kerana terdapat satu keyakinan dalam diri mereka bahawa mereka akan berjaya. Kerjasama dengan perkongsian pendapat, teknologi dan tenaga mahir telah melahirkan satu produk yang membanggakan. Kenapa tidak kita mengambil iktibar daripada sejarah syarikat automotif negara kita dalam pengadaptasian kerjasama antara kaum.

Jika dikatakan bahawa bangsa cina hebat dalam bidang perniagaan, kenapa tidak kita berusaha untuk mempelajari bidang perniagaan daripada bangsa cina? Kita telalu malu dengan mempelajari ilmu daripada bangsa lain sehingga sikap malu yang melampau ini telah memakan diri dan bangsa kita sedikit demi sedikit. Tidak perlu pihak kerajaan mengadakan satu akta untuk setiappeniaga cina mengambil sekumpulan anak Melayu agar dididik dalam ilmu perniagaan, kerana di mana ada kemuahuan, di situ ada jalan. Sebagai contoh, Mantan Perdana Menteri kita tidak malu untuk menerima tunjuk ajar daripada syarikat luar dalam menguruskan teknologi automotif negara, kerana beliau tahu, hasilnya bukan dapat dilihat pada ketika itu,tetapi hasilnya dilihat pada hari ini dan generasi akan datang.

Jika kita lihat, sikap negatif seperti melambat-lambatkan masa, memungkiri perjanjian dan menikam daripada belakang sering kali dikaitkan dengan bangsa melayu. Dengan wujudnya tetapan minda seperti ini, secara tidak langsung kita telah mendidik dan mendoakan bangsa kita untuk mewarisi sikap negatif ini. Jadi, tidak salah kita membuat anjakan paradigma untuk membuat revolusi pemikiran agar bangsa melayu menjadi lebih maju, menepati masa, menepati perjanjian dan membuang sifat malas, agar bangsa melayu dapat bersaing dengan dunia dan bangun seiring dengan peredaran masa dan kemajuan yang pesat. Contohi PROTON, walaupun telah jatuh, tapi tetap berusaha untuk berdiri agar nama negara dapat diharumkan dan dikenali di mata dunia.

No comments:

Post a Comment