Wednesday 28 November 2012

Common Sense


Hidup umpama satu perjalanan yang singkat dan dunia ini hanyalah perhentian bagi kita menambah bekalan agar kita dapat meneruskan pengembaraan. Tidak ku sangka, hari itu tidak seperti hari yang lain. Siapa sangka, satu insiden dapat mengubah perspektif diriku ke areah yang lebih positif. Seperti biasa, aku memulakan perjalanan dari Melaka untuk berjumpa dengan keluargaku. Kini aku akan ke Kuala Lumpur, kerana keluargaku mempunyai urusan yang penting di sana. Perjalanan yang agak singkat, tetapi telah member inspirasi umpama diriku telah hidup seribu tahun. Setibanya aku di TBS, aku diarahkan oleh akakku untuk menaiki LRT ke KLCC, kerana keluarga kami menetap berhampiran di sana.

Di dalam LRT, aku hanya berdiri, memerhatikan gelagat manusia. Ada yang baru pulang daripada kerja dalam keadaan yang penat, ada yang sedang membaca akhbar tempatan dan ada juga yang hanya ingin bersiar-siar. Mungkin ingin melepaskan tekanan atau berjumpa dengan orang yang disayangi, walau tiada ikatan yang sah. Mataku tertumpu pada seorang ibu yang sedang mengendong anak kecil yang sedang mengenakan pakaian bewarna merah jambu, perempuan barang kali. Aku perasan, ada juga dua pasang anak mata merenung tajam kearah perempuan itu. Pasangan berbangsa india yang berada dalam lingkungan awal 30-an itu sedang berbincang dan tersenyum. Pasangan itu bangun dan mempelawa ibu tersebut untuk duduk. Aku tersenyum.

Situasi ini mungkin pernah berlaku pada semua. Dalam LRT tersebut, berpuluh mata menjadi saksi bahawa pasangan berbangsa india mempelawa ibu yang mengendong anak, dan ibu tersebut berbangsa melayu, untuk duduk. Tetapi dalam berpuluh pasang anak mata yang memerhati, aku yakin, hanya sebilangan sahaja yang mengambil iktibar. Jika semua insan yang berada di dalam LRT tersebut mengambil iktibar terhadap peristiwa yang mengharukan itu, maka isu perkauman bukan lagi menjadi masalah besar di negara kita. Tidak perlulah lagi pihak kerajaan membazirkan wang menganjurkan kempen kesedaran untuk membuka mata rakyat agar melakukan perkara yang sepatutnya mereka lakukan.

“Common Sense”. Itulah perkataan yang aku cari. Kesedaran untuk melakukan sesuatu bukan kerana ganjaran, tetapi kerana mengetahui, itulah perkara yang patut di lakukan. Perkara mudah seperti berbudi bahasa, bersopan santun, menghormati bangsa lain dan menghormati orang tua sepatutnya tidak menjadi subjek di peringkat sekolah, tetapi subjek di peringkat kehidupan. Penilaian bukan diambil berdasarkan markah perperiksaan, tetapi penilaian diambil dalam apa yang kita lakukan. Bukan guru yang patut menilai diri kita, tetapi diri kita senndiri yang seharusnya menilai, mana yang baik dan mana yang buruk. Dunia makin maju tetapi pemikiran makin mundur, hasilnya, kehancuran modal insane yang berkualiti. Moga setiap inspirasi diberkati.

No comments:

Post a Comment