Wednesday 28 November 2012

Boy, Are You A student?


Pagi itu sungguh indah,tetapi kecantikannya telah dicemari dengan kesakitan yang telah aku hadapi. Sakit di gigiku bukan kepalang, sehingga aku hanya mula tidur pada pukul 5 pagi. Tiba-tiba aku disedarkan oleh ketukan di pintu bilikku. Eid, rakanku, bangun dan membuka pintu tersebut. Rupanya makhluk yang mengganggu kami tidur ialah Rubeswaran, sahabat baik kami. Aku mengambil keputusan untuk menamatkan kesakitan yang telah aku rasai ini dengan mengajak untuk menemaniku ke klinik gigi yang berhampiran. Badanku menggigil, menandakan ia tidak lagi tahan dengan kesakitan ini.

Perjalanan yang berliku menjadi mudah kerana gaya menunggang Rubes bagaikan seorang pelumba motosikal. Mungkin dia tahu aku dalam keadaan yang kritikal, atau mungkin hanya kerana memang dia ingin mendapatkan kepuasan dengan menunggang dengan laju, hanya tuhan sahaja yang maha mengetahui. Setiap lampu isyarat merah dilanggar, setiap jalan berlubang dielak, dan setiap selekoh ditempuhi dengan penuh yakin dan bergaya. Akhirnya, kami sampai ke destinasi yang sepatutnya, poliklinik kerajaan yang dilengkapi dengan sebuah klinik gigi. Terdetik di hatiku, adakah ini tempat yang akan menamatkan kesengsaraan yang telah aku lalui dan hadapi?

Setelah mendapat nombor, kami tunggu selama 15 minit, atau lebih, supaya nomborku dipanggil. Akhirnya nomborku terpapar di skrin LCD klinik tersebut. Aku melangkah kedalam bilik tersebut dengan tanggapan bahawa masalah aku akan selesai. Doktor itu seorang perempuan, muda, berkaca mata dan agak manis orangnya, mungkin baru tamat pengajian. Aku di x-ray dan doctor itu menyatakan bahawa masalah yang diriku hadapi bukan semudah yang disangka. Aku disuntik dengan bius dan diarahkan untuk duduk diluar, menunggu masa untuk bius mengambil kesan.

Aku duduk di sebelah seorang perempuan cina yang agak tua, lingkungan 60-an barangkali. Bukan diriku tidak ingin menegur perempuan itu, tetapi kesakita yang melanda menghilangkan sifat peramah diriku. Lamunan diriku tiba-tiba terhenti apabila perempuan itu menegur aku.”Boy,are you a student or are you working?”, aku spontan menjawab” I’m a student madam.” Perbualan itu diteruskan,”Great, the country needs young people like you”.Aku hanya tersenyum.
“You know, we should be grateful to have a good government, for example, this clinic is free”,perempuan itu menyambung,”We also should be grateful that we have the opposition, it keeps the government aware of us, not like countries like Libya and Egypt, their government had lead their country for a long time until they forget their people and keep thinking of themselves”.”Our country have great muslim leader as they know how to react on the latest issue regarding the film than insult islam”.”If they made a film insulting islam, why not we direct a film to tell the world that islam is a good religion”. Aku terdiam, kerana ayat itu keluar daripada mulut seorang perempuan cina beragama Buddha”

“Boy, am I right that your religion believes that God created all living things on earth?”. Aku menganggukkan kepala.”So, you should love and care for other living things on earth, whether is human,animals or the trees”.”You should love and care for other humans despite the difference in race or religion”.Aku terdiam dan menyelami kebenaran yang terkeluar dari mulut perempuan itu. “Hanif Marzuki, masuk bilik number satu”.Panggilan itu menandakan tamatnya perbualan aku dengan perempuan itu. “Thank you aunty, nice meeting with you, I hope that we will meet again someday.”.”Your welcome,maybe one day, you will be one of the leaders of our country,and when that day come,remember my word,be a good leader.”

2 comments: